zgaś światło

W latach szkolnych 2017/18 oraz 2018/19   ok. 50 nauczycieli  uzyskało certyfikat uprawniających ich do prowadzenia mediacji oświatowych.  Kurs kwalifikacyjny był przeprowadzony przez Polskie Centrum Mediacji.  Pomysłodawczynią wprowadzania mediacji w SP 1 jest p. Krystyna Łęcka – Dyrektor szkoły.

Szkolenia były organizowane przez znakomitych  mediatorów z Polskiego Centrum Mediacji, które- jest największym polskim stowarzyszeniem skupiającym ponad 1000 mediatorów w ponad 50-ciu oddziałach i filiach w całym kraju.

 

W TEJ CHWILI W SZKOLE PRZEPROWADZANE SĄ AUTORSKIE PROJEKTY W FORMIE INNOWACJI EDUKACYJNYCH  DOT. MEDIACJI i KOMUNIKACJI EMPATYCZNEJ ROSENBERGA  POTOCZNIE ZWANEJ JĘZYKIEM SZAKALA I ŻYRAFY.

PEDAGOG I PSYCHOLOG W CODZIENNEJ SWOJEJ PRACY WYCHOWAWCZEJ  WYKORZYSTUJĄ ELEMENTY MEDIACJI  W SYTUACJACH KONFLIKTOWYCH.

TAKŻE NAUCZYCIELE I WYCHOWAWCY PODCZAS SPOTKAŃ Z RODZICAMI, UCZNIAMI WYKORZYSTUJĄ W SWOJEJ PRACY  ELEMENTY MEDIACJI.

 

Mediacja jest procedurą, której można poddać każdy rodzaj sporu. Jedynym warunkiem jest wyrażenie dobrowolnej zgody na udział w niej przez strony konfliktu. W swojej pracy mediator dbając o dobro stron kieruje się następującymi zasadami:

 

Dobrowolności – uczestnicy mediacji dobrowolnie biorą udział w mediacji, na pierwszym spotkaniu obowiązkiem mediatora jest odebranie od stron dobrowolnej zgody na mediację. Strony mogą wycofać się na każdym etapie postępowania mediacyjnego. Mediator nie może wywierać żadnej presji, aby nakłonić strony do udziału w mediacji. Jednocześnie wiąże się to z przystąpieniem do mediacji w dobrej wierze i dobrowolnym wypełnianiem wszystkich przyjętych na siebie w trakcie mediacji zobowiązań.

 

Bezstronności – strony w mediacji mają równe prawa i są jednakowo traktowane. Przejawem braku profesjonalizmu jest, gdy mediator podejmuje się prowadzenia mediacji będąc spokrewnionym z którąś ze stron lub pozostając z nią w jakichkolwiek innych związkach. Mediator, jako strażnik procedury mediacyjnej, nie staje po żadnej stronie. Nie wyróżnia żadnej z nich. Respektując godność stron mediator umożliwia im odnoszenie się do siebie z szacunkiem.

 

Neutralności – mediator jest neutralny co do przedmiotu sporu i znalezionych rozwiązań, kwestia jak rozwiązać spór należy do stron. Mediator stara się te postanowienia urealnić i ukonkretnić. Nie podpowiada stronom własnych rozwiązań, nawet gdyby uznał je za lepsze. Mediator też nie narzuca stronom swojego światopoglądu i wartości.

 

Poufności – wszystko, co jest poruszane na spotkaniu informacyjnym i posiedzeniu mediacyjnym jest poufne. Mediator nie ujawnia tego, co usłyszał osobom prywatnym ani instytucjom. Efektem pracy mediatora ze stronami jest spisana ugoda i protokół lub sprawozdanie. Protokół lub sprawozdanie zawierają jedynie informacje o tym, kto brał udział w mediacji, ile było spotkań mediacyjnych, gdzie się odbywały. Mediator nie zamieszcza nigdzie informacji o przebiegu mediacji.

 

Akceptowalności – mediator powinien być zaakceptowany przez strony, nikt nie ma prawa narzucać wyboru mediatora. Każda ze stron ma prawo poprosić o zmianę mediatora. Proces mediacji kieruje się też pewnymi regułami i zasadami. Zostają one ustalone na początku wspólnego posiedzenia i zaakceptowane przez wszystkich uczestników mediacji. W przypadku braku akceptacji reguł i zasad mediacja nie może być przeprowadzona.

 

Bezinteresowności – mediator nie może wykorzystywać kontaktu ze stronami dla własnych korzyści, nie może mieć żadnego osobistego interesu z faktu zawarcia lub nie zawarcia ugody.

 

Profesjonalizm – mediator stale poszerza swoją wiedzę i umiejętności posługiwania się nią zgodnie z dobrem i interesem stron. Mediator powinien ukończyć specjalistyczne szkolenia z mediacji.

 

Szacunek – mediator szanuje godność stron i dba, żeby strony odnosiły się do siebie z szacunkiem. W trakcie mediacji rozmawia się o zachowaniu i decyzjach ludzi, a nie ocenia się ludzi.

 

(Materiał pochodzi z MPC www.mediator.org.pl)

Copyright 2021 | Realizacja: cemit.pl